Metodické karty pro učitele
Posledním, ale neméně významným cílem projektu MAM do výuky! bylo vytvořit praktický soubor metodických karet s důrazem na cílené využití edukačních podnětů z neformálního prostředí. Naplnit záměr, který směřoval k přípravě atraktivních metodických materiálů, jež by učitelé po ověření přijali za své natolik, že je budou skutečně využívat ve své výuce, nebylo snadné už kvůli původnímu zadání, že obsah karet bude inspirovat zejména k provazování vlastní výuky s novými průřezovými tématy. Vzhledem k tomu, že práce na revizích RVP ZV zatím nebyly dokončeny, tak bohužel dosud nemáme k dispozici ani nová průřezová témata. Z tohoto důvodu jsme se při tvorbě metodických karet začali více soustředit na zprostředkování různých způsobů vhodného zapracování edukačního potenciálu institucí působících v neformálním prostředí do školní výuky, a to konkrétně na příkladu Národního zemědělského muzea. Jde o moderní vzdělávací trend, jehož cílené naplňování může být jedním Z KLÍČŮ K ŽÁDOUCÍMU ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY na ZŠ i nižších stupních víceletých gymnázií. Základním předpokladem pro úspěšný výsledek procesu propojování formálního a neformálního vzdělávání je přesvědčit učitele (vyučující napříč všemi oblastmi, obory i předměty) o výhodách i specifikách edukace realizované v mimoškolním prostředí, jejíž poskytovatelé velmi často cílí na rozvoj interakčních dovednosti žáků (souvisí se způsobem výuky napříč vzdělávacími obsahy) a na porozumění sobě samému (wellbeing). Ve prospěch skutečného propojování, tj. zapojení celé řady aktérů a institucí do podpory školního vzdělávání, jež se neformálnímu vzdělávání věnují, je nutné, aby ředitelé škol i jednotliví učitelé uznali rostoucí význam neformálního vzdělávání v takové míře, že se s oporou v jedné z variant modelového ŠVP a v očekávaných výstupech budou seriózně zabývat už v rovině jeho propsání do vlastních ŠVP (a také do dalších pedagogických dokumentů, např. tematických plánů). V rámci aktuálních prací na revizích RVP ZV se počítá se zapracováním tématu Propojování FaNEF, včetně popisu toho, k čemu se škola zavazuje. Důležitým úkolem moderně smýšlejících ředitelů škol i učitelů je otevřít své školy světu a ve spolupráci s dalšími aktéry ve vzdělávání připravit své žáky na to, že se budou kontinuálně učit v průběhu celého života novým věcem.
Předložený soubor metodických karet, jež připravili členové odborného týmu projektu, obsahuje:
Sadu č. 1: Cykly kolem nás
Sadu č. 2: Zdravé město
Sadu č. 3: Život ve společnosti
Sadu č. 4: Příběh obalů
Sadu č. 5: Bude co pít?
Sadu č. 6: Od oštěpu k civilizaci
Sadu č. 7: Jak se žilo v dominiu
Obsah metodických karet vychází jak z klíčových zjištění, vzešlých z pilotáže nových muzejně-edukačních programů pro školy, tak z výsledků hodnocení a reflexe realizovaných alternativních návrhů učebních situací (napříč vzdělávacími předměty). Soubor metodických karet byl vytvořen se záměrem podpořit učitele při žádoucí aktivizaci žáků s důrazem na rozvoj žákovských kompetencí k udržitelnému jednání, ke spolupráci v komunitě a k posilování společného života lidí (nejen) v české metropoli.
Za odborný tým Mgr. Kateřina Tomešková, Ph.D., garantka projektu,
která je také členkou užší tvůrčí Koncepční skupiny pro revize RVP ZV

Projekt je podporován z Oper. programu Praha – pól růstu ČR. Výzva: 07_20_079; Název: OPPPR_58. výzva SC 4.2 - Zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím posílení inkluze v multikulturní společnosti.