Tematické plány

SOUBOR PEDAGOGICKÝCH DOKUMENTŮ

UKÁZKY TEMATICKÝCH PLÁNŮ s ověřenými PŘÍKLADY vhodného PROPOJOVÁNÍ formálního a neformálního vzdělávání

Dalším z cílů projektu MAM do výuky! bylo vytvořit prostor pro diskusi učitelů o blížících se změnách v českém vzdělávání s ohledem na průběh a výsledek revize RVP ZV. Protože ale ze strany MŠMT došlo k prodloužení času na práce potřebné k tvorbě nové podoby kurikulárních dokumentů, nebylo právě z těchto důvodů možné naplnit tento projektový cíl ve všech směrech. Bohužel, vytváření nových/inovovaných verzí ŠVP je t.č. spíše ojedinělým počinem na českých školách. Stejně tak na pražských základních školách a osmiletých gymnáziích dnes dochází ke vzniku inovovaných ŠVP jen pomálu, a to zejména díky vlastnímu rozhodnutí osvícených ředitelů a ochotě učitelských týmů ke změně a jejich společnému zájmu o zlepšující úpravy a doplnění závazných dokumentů pro školu ve prospěch jejich žádoucí modernizace. Takové chvályhodné úsilí učitelů o realizaci změn je nutné ocenit!

Vzhledem k tomu, že o spolupráci se školami a zavádění nových přístupů do výuky, včetně cíleného využívání aktivizačních metod i forem, projevují stále větší zájem také další aktéři ve vzdělávání, měly aktivity realizované v projektu kromě jiného navíc posloužit rozvoji komunikace učitelů o široké a pestré nabídce možností propojování formálního a neformálního vzdělávání. V poslední fázi projektu kromě zorganizování konference/kolokvia pro učitele a předání sady metodických karet proběhl na školách, které se účastnily projektu, plánovaný sběr aktualizovaných tematických plánů, do nichž na základě zisku nových poznatků i zkušeností učitelé po prakt. ověření zapracovali žákovskou návštěvu neformální instituce se vzděl. funkcí (s důrazem na aktivizaci žáků při realizaci edukačních aktivit).

TVORBA TEMATICKÝCH PLÁNŮ NENÍ POVINNÁ, takže ani dosud neexistuje jednotná šablona, která by učitelům dala jasnou odpověď na otázku, jak by měly plány vypadat – na jaké podobě nabývat… Mezi učiteli panuje víceméně shoda jen na hlavičce TP, která obsahuje: název předmětu a ročník, zpravidla doplněno o název školy a jméno vyučujícího; často je zde navíc uvedena časová dotace (např. 3 hodiny týdně), méně často i název či nakladatelství učebnice, s níž se ve výuce pracuje. Plánům se také říká časově tematické. To z toho důvodu, že mají obsah rozdělený na časové úseky. Většina učitelů své plány člení do měsíčních celků, méně častější je pak členění týdenní nebo jiné. Někteří učitelé dokonce popisují do TP hrubý obsah každé vyučované hodiny; čas věnovaný složitému a náročnému promýšlení na začátku přípravy školního roku se jim ale v jeho průběhu v dobrém vrátí. V TP má mnoho učitelů uveden zejména souhrn učiva, tj. to, co hlavně zapisují do třídní knihy. Stále více učitelů v poslední době ale doplňuje své TP o výstupy žáků, které buď vycházejí z ŠVP, kde jsou zpravidla podrobně rozpracovány a do plány si je učitelé kopírují, ev. je podle potřeby přeformulují. Některé TP obsahují i další informace, jakými jsou např. odkazy na průřezová témata, hodnocené výstupy, kompetence a měkké dovednosti. Jen velice málo je pak těch TP, do nichž učitelé zapracovali cílené využívání edukačních podnětů a příležitostí vzešlých z nabídky institucí půs. v neformálním prostředí.

Věříme, že se blíží čas, kdy pod vlivem revizí RVP ZV dojde na široké vytváření inovovaných ŠVP, které budou obsahovat kvalitně zpracované výstupy, a tudíž si učitelé při přípravě TP na začátku šk. roku vystačí s časovým rozvržením (např. lze k jednotl. částem tabulky z ŠVP dopsat jen čas. značky).

Zatím se zájemci z řad učitelů mohou ve prospěch možnosti lepšího promýšlení budoucí podoby svých TP inspirovat následujícími ukázkami plánů pro různé předměty a ročníky, do nichž jsou propsány také příklady výuky realizované v neformálním prostředí, které ke sdílení v rámci širokého pedagogického společenství poskytli "naši" učitelé… za což jim patří náš dík. Zvláštní poděkování si zaslouží tým učitelů ze ZŠ a MŠ Ohradní vedený pí řed. Mgr. Evou Smažíkovou za VZOROVÉ PLÁNY!

Za odborný tým Mgr. Kateřina Tomešková, Ph.D., garantka projektu, která je také členkou užší tvůrčí Koncepční skupiny pro revize RVP ZV


VZOROVÉ TEMATICKÉ PLÁNY (PDF)


TEMATICKÉ PLÁNY ZE ŠKOL ZAPOJENÝCH DO PROJEKTU (PDF)

Projekt je podporován z Oper. programu Praha – pól růstu ČR. Výzva: 07_20_079; Název: OPPPR_58. výzva SC 4.2 - Zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím posílení inkluze v multikulturní společnosti.

© 2023 Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky